Concert

Sinds ongeveer 7 jaar geef ik concerten bij mij thuis. Ik heb ruimte voor 25 mensen in mijn huiskamer. Door deze intieme zetting wordt de muziek beluisteren een bijzondere ervaring.

Nu hebben wij een gast, Reinier Broens, met wie ik quatre-mains ga spelen.

Kijk voor praktische informatie, data en aanvangstijden, bij AGENDA

 

HET CONCERT.

Ook nu wil ik deze namiddag  jullie weer meenemen in de wereld van de muziek.  De barok en het heden.

In de barok – zou je kunnen zeggen – staat het ”ik” tegenover het universum, in de romantiek komt het “ik” tegenover zichzelf te staan. En hoe is het nu? Waar staat het “ik” in het nu?

Om deze middag als een geheel te kunnen beleven, wil ik graag GEEN APPLAUS TUSSEN DE STUKKEN.

Verder wil ik proberen, jullie terug te voeren naar tijden dat de akoestische piano in huis een centrale muzikale rol had. Er was geen youtube en zelfs nog geen cd’s, maar ook geen koptelefoons. Het instrument werd door een ieder gehoord, die zich binnen gehoorsafstand bevond.

 

1. Nun komm’ der Heiden Heiland, Bach/Busoni

Ferruccio Dante Michelangelo Benvenuto Busoni (1866-1924), was componist, pianist, dirigent, muziekestheticus en visionair. Hij heeft zich zijn leven lang bezig gehouden met het werk van J.S..Bach. Vanaf 1888 tot 1920 publiceerde hij muziek van Bach in bewerkte vorm. Zo ook een aantal Koraalvoorspelen, oorspronkelijk voor orgel, waarvan “Nun komm’ der Heiden Heiland” BWV 659 wellicht de bekendste is. Deze Koraal is geschreven voor de eerste zondag van de advent, het begin van het liturgisch jaar.

Een citaat van een tijdgenoot over Busoni:

Hij streefde naar een orkestrale sonoriteit, zonder dat je hamers op snaren hoort, alsof het geluid van de wanden van de concertzaal lijkt te komen. Het gaat van een donderend fortissimo tot een fluisterend pianissimo dat soms de indruk kan maken van achter het podium te komen.

2. Elegy fot the Arctic, Ludovoco Einaudi

met dit stuk vraagt Einaudi aandacht voor de Poolgebieden. Er is een videoclip van  dit stuk. Einaudi zit achter de vleugel omringd door water, waar ooit ijs was, met het geluid van stukken van de gletsjer die in zee vallen.

3. Uit sonate nr. 15 op. 28 deel II Andante, Beethoven

 

4. Nocturne nr. 10, John Field

 

5. Preludenr. 4 in e kl.t., Chopin

 

6. Intermezzo op. 117 nr. 2, Brahms

Dit stuk heeft een sterke melodie. Het innerlijk leven van Brahms? Ik ervaar het als zeer liefdevol, maar ook met een gevoel van onmacht. Het einde is een gesprek met zichzelf. Boosheid en dan zeggen, maar kijk dit moois bestaat toch ook?

7. Sonatine nr. 3 , W. Pijper

 

8. Morning Passages, Philip Glass

Deze muziek zit in de film the hours.

9. Fantasie op. 103, voor piano 4 handig, Schubert

Schubert schreef dit stuk in het laatste jaar van zijn leven. Het heeft bewegingen die met elkaar verbonden zijn en zonder pauze in elkaar doorgaan.

  1. Allegro molto moderato
  2. Largo
  3.  Scherzo, Allegro vivace
  4.  Finale. Allegro molto moderato

Het stuk begint met een lyrische melodie. Het largo heeft een heel ander karakter, ietwat bozig. Het Scherzo is veel lichter. In het laatste deel begint het met de prachtige melodie, dat over gaat in een fuga

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.