Concert

Sinds ongeveer 5 jaar geef ik concerten bij mij thuis. Ik heb ruimte voor 25 mensen in mijn huiskamer. Door deze intieme zetting wordt de muziek beluisteren een bijzondere ervaring. Ik geef de concerten graag thema’s. Nu maak ik een muzikale reis door de tijd en ik probeer de oude tijd van de piano in de huiskamer op te roepen, dit met gedachtes van mij, over de stukken, tijdens het studeren.

Kijk voor praktische informatie, data en aanvangstijden, bij AGENDA

 

EEN MUZIKALE REIS.

Ik wil deze namiddag met jullie weer meenemen in de muziek. Ook nu van de barok naar het heden.

In de barok – zou je kunnen zeggen – staat het ”ik” tegenover het universum, in de romantiek komt het “ik” tegenover zichzelf te staan. En hoe is het nu? Waar staat het “ik” in het nu?

Om dit te kunnen beleven, wil ik graag GEEN APPLAUS TUSSEN DE STUKKEN.

Het tweede wat ik probeer is jullie terug te voeren naar tijden dat de akoestische piano in huis een centrale muzikale rol had. Er was geen youtube en zelfs nog geen cd’s, maar ook geen koptelefoons. Het instrument werd door ieder gehoord, die binnen gehoorsafstand zich bevond.

 

1. Uit het Wohltemperierte Klavier, Prelude nr. 6 Bach

Een prelude is voorspel. Van oorsprong is het een improvisatie, later krijgt het steeds meer vorm. Deze prelude is een spel met gebroken akkoorden.

 

2. Uit het Wohltemperierte Klavier, Prelude nr. 8 Bach

Deze Prelude is een totaal andere. Ik ervaar een diep vertrouwen, een verwondering. Een ontdekkingstocht naar het hogere?

 

3. 12 Variaties op: Ah voud dirai-je maman KV 265 Mozart                                                           ……………………………(Altijd is Kortjakje ziek )

Mozart schreef deze variaties toen hij 25 jaar oud was, de melodie was 20 jaar daarvoor gepubliceerd. Ik ben op zoek gegaan naar vragen die bij mij omhoog kwamen. Waarom schreef hij dit, voor wie? Helaas heb ik geen antwoorden kunnen vinden op deze vragen. Wel vind ik het erg bijzonder dat op deze melodie in vele talen, veel verschillende teksten  geschreven zijn. Wij kennen het liedje ook met de tekst: Alle olifanten in het bos… Ook hebben meerdere componisten deze melodie gebruikt, zoals Saint-Saëns en Gerard Hengeveld.

 

4. Impromtu opus posth.142 nr. 2 Schubert

Impromtu: voor de vuist, als improvisatie, of als inval (wikipedea).

Dit stuk begint met een sterke melodie. Ja, denk ik dan, Schubert die zoveel liederen heeft geschreven moet vaak hele melodische invallen hebben gehad. Na die mooie melodie lijkt het wel of hij niet blij was met deze inval, hij probeert eronderuit te komen……., maar telkens komt hij gewoon weer terug bij de mooie melodie. Dan maar via een andere weg……de gebroken akkoorden en een hele emotionele sfeer……, maar ook nu komt hij terug bij de mooie melodie. Nog een keer, geen ontkomen aan. Dan maar berusting………

 

5. Deel 1: Uit de Sonate Op. 26 Beethoven

Boven dit deel staat Andante con Variazioni. Ja, weer variaties, nu zijn het er maar 5. Hoe bijzonder te horen hoe anders Beethoven dit aanpakt. Natuurlijk zijn er ook overeenkomsten. Ze hebben alle twee het ook naar mineur gebracht enz.. Maar de sfeer is zo anders.

Het hoofdthema van Schubert’s Impromtu op. 142 nr. 2 is opvallend vergelijkbaar met het thema in het eerste deel van deze sonate (uit wikipedia). Grappig is dat het op dezelfde noot begint en ik ze inderdaad door elkaar ging halen. Ik wilde Schubert spelen en Beethoven kwam uit mijn vingers.

 

6. Deel 3: Uit de Sonate Op. 26 Beethoven

Ik kon het niet laten ook dit deel te kiezen uit deze sonate. Het is een mars funebre.

 

7. Rapsodie op. 79 nr. 2 Brahms

Een rapsodie is een muziekstuk dat uit contrasterende gedeelten qua stijl/stemming bestaat en die ondanks de vrije vorm toch een eenheid vormen (wikipedia).

Dit stuk is bijna in een sonatevorm geschreven: 1ste gegeven en dan een 2 de gegeven, herhaling. Dan een spel  vooral met het 2de gegeven, dan komt het eerste gedeelte weer terug. Ik ervaar in dit stuk de beleving van innerlijk emoties, onrust, onmacht, maar ook neerleggen bij…

 

8. La lugubre Gondola II Liszt

Liszt schreef dit stuk als herinnering aan de begrafenis van Wagner in Venetië. Liszt is de schoonvader van Wagner en uit de roddel hoorde ik dat Wagner aan een hartaanval was overleden, na een ruzie met zijn vrouw (dochter van Liszt).

Je hoort 3 lijnen; De Gondelvaart, de verteller en de emoties.

De verteller zit in het recitatief, dat telkens terugkomt in het stuk. De verteller beëindigt ook het stuk, maar in de laatste 8 maten verandert de verteller in Liszt zelf. Heeft hij vrede ermee gekregen?

 

9. Image nr. 2 Hommage a Rameau Debussy

Boven het stuk staat: dan in de stijl van een sarabande, maar zonder strengheid.

De sarabande is uit de tijd van Rameau, verder heeft dit stuk weinig baroks .Het stuk begint op een ingetogen manier. Het eerste thema, somber, dat doorgaat naar het tweede: een meer nobeler, maar het is wel een beetje een eenzame klinkende, creatie. De muziek ontwikkeld zich geleidelijk er komt spanning in het middengedeelte en barst vervolgens los in krachtige akkoorden in een opgewonden maar toch grandioze variant van het hoofdthema. De rust keert terug en een reprise van het eerder materiaal leidt tot een rustig langzaam einde.

 

10. Danzas de la seduccion Turina

Dit stuk komt uit: Danzes gitanas. Met de titel in het achterhoofd (dans van de verleiding), wordt de luisteraar uitgenodigd om zijn/haar eigen conclusies te trekken over de manier waarop de lenige, zinderende melodie ronddraait rond warme A-majeurakkoorden.

 

11. In a Landscape (1948) Cage

Kies een landschap uit. Vervolgens laat je je door de muziek meenemen naar de plekken in dat landschap van je fantasie. En gewoon daar zitten en kijken.

 

12. Für Alina Arvo Pärt

Gecomponeerd in 1976.

De tintinnalumstijl (deze stijl is duidelijk beïnvloed door het gregoriaans. de vroege polyfonie en bovenal het oneindig doorklinkende geluid van klokjes) werd voor het eerst gebruikt in dit korte pianowerk. Mijn advies: laat je, ook nu, er gewoon door meenemen.

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.