Concert

Sinds ongeveer 5 jaar geef ik concerten bij mij thuis. Ik heb ruimte voor 25 mensen in mijn huiskamer. Door deze intieme zetting wordt de muziek beluisteren een bijzondere ervaring. Ik geef de concerten graag thema’s. Nu maak ik een muzikale reis door de tijd en ik probeer de oude tijd van de piano in de huiskamer op te roepen, dit met gedachtes van mij, over de stukken, tijdens het studeren.

Kijk voor praktische informatie, data en aanvangstijden, bij AGENDA

 

EEN MUZIKALE REIS.

Ik ga  met jullie een muzikale reis maken. Een reis van de barok naar het heden. Een ontdekkingsreis,  die ons meeneemt naar de uitingen van de componist en hoe hij in de wereld staat.

In de barok – zou  je kunnen zeggen – staat het ”ik” tegenover het universum, in de romantiek komt het “ik” tegenover zichzelf te staan. En hoe is het nu?  Waar staat het “ik” in het nu?

In de concerten die ik tot nu toe heb gegeven, merk ik dat deze intieme zetting, zo dicht bij de vleugel en de uitvoerende, en dan deze uitingen van het “ik”, een bijzondere ervaring is.

Om het als reis te kunnen beleven,  GEEN APPLAUS TUSSEN DE STUKKEN

Het tweede wat ik probeer is jullie terug te voeren naar tijden dat de piano in huis een centrale muzikale rol had. Er was geen youtube en zelfs nog geen cd’s. In vele huiskamers werden veel dezelfde stukken gespeeld. Een aantal heb ik in deze reis verwerkt.

 

1. Uit het Wohltemperierte Klavier, Prelude nr. 8 Bach

In deze Prelude ervaar ik een diep vertrouwen, een verwondering. Een ontdekkingstocht naar het hogere?

 

2. Fantasie in d kl.t. KV397 Mozart

Deze fantasie begint met een inleiding, gebroken akkoorden, daarna een prachtige melodie. Tussen de herhalingen van deze melodie, krijg verschillende zaken, Mozart die de spot drijft of de weg niet meer weet? En dit dan lijkt op te lossen met snelle noten. Vervolgens komt hij op een tweede snellere thema. Het eind ervaar ik telkens: kijk jongens met zoveel gemak maak je hieraan een einde.

 

3. Deel 1: Uit de Sonate Op. 27 nr. 2 Beethoven

De Mondscheinsonate. Wie kent het niet en bij wie lag het niet op de piano?

Bijzonder zijn de gebroken akkoorden. Bij Mozart was het het intro, hier de begeleiding en in het volgende stuk een belangrijk onderdeel.

 

4. Impromtu opus 90 nr. 4 Schubert

Een gesprek in jezelf? De dalende gebroken akkoorden die een gedachte aanraken en de vaste akkoorden in de eerste fase die daarop anticiperen. Dan gaan de gebroken akkoorden door en ze worden heftiger en het antwoord is een melodie. Zou daar de uitkomst in zitten? Nee, want de componist gaat door en komt op hetzelfde heftige punt en nu is het antwoord een melodie, die steeds tragischer wordt. Dan maar weer terug naar het begin en…. Het is zo.

 

 

5. Nocturne opus 27 nr. 1 Chopin

Een reis van het verlangen?

 

6. Intermezzo op. 117 nr. 2 Brahms

Deze melodie kan de hele dag bij je blijven. Het heeft een opmaat, denk aan licht/zwaar, licht/zwaar. (Ik denk er altijd bij: een man die zijn hoed afneemt.) Het zijn mijmeringen, filosofische overdenkingen.

 

7. Prelude op.3 nr.2 Rachmaninoff

Ook dit stuk overbekend. Het begint met 3 sterke oktaven en dan wordt het zacht en en heb je twee gegevens. De oktaven en een ander gegeven zeer zacht alles. Een snel midden gedeelte met een eigen melodie en het laatste is zoals het eerste,maar dan met meer noten een zeer sterk.

 

7. La lugubre Gondola II Liszt

Liszt schreef dit stuk als herinnering aan de begrafenis van Wagner in Venetië. Liszt is de schoonvader van Wagner en uit de roddel hoorde ik dat Wagner aan een hartaanval was overleden, na een ruzie met zijn vrouw (dochter van Liszt).

Je hoort 3 lijnen; De Gondelvaart, de verteller en de emoties.

De verteller zit in het recitatief, dat telkens terugkomt in het stuk. De verteller beëindigt ook het stuk, maar in de laatste 8 maten verandert de verteller in Liszt zelf. Heeft hij vrede ermee gekregen?

 

8. Image nr. 2 Hommage a Rameau Debussy

Boven het stuk staat: dan in de stijl van een sarabande, maar zonder strengheid. Dit stuk is een grote verleiding.

 

9. Milonga del angel Piazzolla

Ik heb bewust Piazzolla na Debussy gezet. Dit klopt natuurlijk niet in de tijd. Debussy leeft van 1862-1918 en Piazzolla van 1921-1992. Een grote verleiding , en dat in zuid-amerikaanse ritmen en temperamenten.

 

 

10. Danza de la seduccion Turina

De titel zegt het al: Dans van de verleiding.

 

11. Dream Cage

Helemaal overgeven aan deze droom is mijn advies.

 

 

12. Morning Passages Glass

Deze muziek zit in de film the hours. Wat gebeurd er toch allemaal in de ochtend?

 

 

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.