Concert

Sinds ongeveer 7 jaar geef ik concerten bij mij thuis. Ik heb ruimte voor 25 mensen in mijn huiskamer. Door deze intieme zetting wordt de muziek beluisteren een bijzondere ervaring.

Nu hebben wij een gast, Reinier Broens, met wie ik quatre-mains ga spelen.

Kijk voor praktische informatie, data en aanvangstijden, bij AGENDA

 

HET CONCERT.

Ook nu wil ik deze namiddag  jullie weer meenemen in de wereld van de muziek.  De barok en het heden.

In de barok – zou je kunnen zeggen – staat het ”ik” tegenover het universum, in de romantiek komt het “ik” tegenover zichzelf te staan. En hoe is het nu? Waar staat het “ik” in het nu?

Om deze middag als een geheel te kunnen beleven, wil ik graag GEEN APPLAUS TUSSEN DE STUKKEN.

Verder wil ik proberen, jullie terug te voeren naar tijden dat de akoestische piano in huis een centrale muzikale rol had. Er was geen youtube en zelfs nog geen cd’s, maar ook geen koptelefoons. Het instrument werd door een ieder gehoord, die zich binnen gehoorsafstand bevond.

 

1. Elegy fot the Arctic, Ludovoco Einaudi

met dit stuk vraagt Einaudi aandacht voor de Poolgebieden. Er is een videoclip van  dit stuk. Einaudi zit achter de vleugel omringd door water, waar ooit ijs was, met het geluid van stukken van de gletsjer die in zee vallen.

2. Uit het pianoconcert nr. 23 KV 488, deel 2, adagio, Mozart

Ik heb diit stuk voor piano en orkest, bewerkt voor 1 piano. Het is een gesprek tussen het orkest en de solist. De solist is dan de vragende, zich openstellende mens, het orkest probeert de antwoorden te geven.

 

3. Uit het Wohltemperierte Klavier, Prelude nr. 8 Bach

In deze Prelude ervaar ik een diep vertrouwen, een verwondering. Een ontdekkingstocht naar het hogere?

 

4. La lugubre Gondola II Liszt

Liszt schreef dit stuk als herinnering aan de begrafenis van Wagner in Venetië. Liszt is de schoonvader van Wagner en uit de roddel hoorde ik dat Wagner aan een hartaanval was overleden, na een ruzie met zijn vrouw (dochter van Liszt).

Je hoort 3 lijnen; De Gondelvaart, de verteller en de emoties.

De verteller zit in het recitatief, dat telkens terugkomt in het stuk. De verteller beëindigt ook het stuk, maar in de laatste 8 maten verandert de verteller in Liszt zelf. Heeft hij vrede ermee gekregen?

 

5. Nocturne op. 27 nr. 1 in cis mineur, Chopin

Een reis van verlangen?

 

6. Image nr. 2 Hommage a Rameau, Debussy

Boven het stuk staat: dan in de stijl van een sarabande, maar zonder strengheid.

De sarabande is uit de tijd van Rameau, verder heeft dit stuk weinig baroks .Het stuk begint op een ingetogen manier. Het eerste thema, somber, dat doorgaat naar het tweede: een meer nobeler, maar het is wel een beetje een eenzame klinkende, creatie. De muziek ontwikkeld zich geleidelijk er komt spanning in het middengedeelte en barst vervolgens los in krachtige akkoorden in een opgewonden maar toch grandioze variant van het hoofdthema. De rust keert terug en een reprise van het eerder materiaal leidt tot een rustig langzaam einde.

 

7. Fantasie op. 103, voor piano 4 handig, Schubert

Schubert schreef dit stuk in het laatste jaar van zijn leven. Het heeft bewegingen die met elkaar verbonden zijn en zonder pauze in elkaar doorgaan.

  1. Allegro molto moderato
  2. Largo
  3.  Scherzo, Allegro vivace
  4.  Finale. Allegro molto moderato

Het stuk begint met een lyrische melodie. Het largo heeft een heel ander karakter, ietwat bozig. Het Scherzo is veel lichter. In het laatste deel begint het met de prachtige melodie, dat over gaat in een fuga

8. Hongaarse dans nr. 4, voor piano 4 handig, Brahms

Dit stuk spreekt voor zich.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.